Drie AdWords tools voor online succes
 

Drie AdWords tools uitgelegd

Google Adwords

Drie AdWords tools uitgelegd

In dit blog neem ik je mee langs belangrijke trends en ontwikkelingen in online adverteren bij zoekmachines, concreet op google.nl. Veel van onze klanten laten dit door ons verzorgen, alle reden om je hierover te informeren.

 

Even vooraf

Search Engine Marketing kan worden verdeeld in twee deelgebieden: Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). Deze keer ga ik dieper in op de Advertising variant.

 

Bij Search Engine Advertising kunnen drie doelstellingen worden onderscheiden. Ten eerste zo veel mogelijk vertoningen (bereik) genereren, ten tweede zo veel mogelijk kliks realiseren en tot slot zo veel mogelijk conversies realiseren. Een conversie kan bijvoorbeeld bestaan uit een informatieaanvraag, een aanmelding of een aankoop in een webshop. Elke doelstelling heeft zijn eigen strategie.

 

Gezien het enorme aantal mensen dat Google gebruikt om bedrijven, producten en diensten te vinden, is het voor veel van onze klanten nuttig om juist op deze plek te adverteren. Het programma wat hier bij hoort is Google AdWords, met in het bijzonder het zogenaamde search netwerk.

 

Trends en ontwikkelingen

Begin dit jaar is er al een belangrijke verandering doorgevoerd in het zoeknetwerk. Waar tekstadvertenties eerder zowel boven, onder als naast de zoekresultaten stonden, worden deze vandaag alleen nog boven (4) en onder (3) de zoekresultaten getoond. Reden hiervoor volgens Google is de consequente weergave in vergelijking met mobiel. Gevolg is wel dat je als adverteerder beter je best moet doen om bij die bovenste 4 posities te komen. Dit kan bijvoorbeeld door zoekwoorden heel gericht in te kopen. De nummer 1 positie is trouwens niet altijd de beste, denk aan de kosten. Natuurlijk helpen we je graag bij het maken van de juiste keuzes.

 

Wat gaat er nog meer veranderen? Nieuw is de mogelijkheid om gebruik te maken van Expanded Text Ads (ETA), kort gezegd meer ruimte voor tekst in je advertenties. Meer zichtbaarheid en ruimte voor informatie richting je doelgroep. Dit ziet er als volgt uit:

 

  • Kop 1: 30 tekens (5 extra tekens)
  • Kop 2: 30 tekens (komt erbij)
  • Beschrijvingsregel: 80 tekens (10 tekens extra)
  • Beschrijvingsregel 2: komt te vervallen
  • Zichtbare url: wordt automatisch ingeladen met ruimte voor twee velden van elk 15 tekens

 

Klanten die bij ons AdWords afnemen en die gebruik maken van een optimalisatie pakket zullen we stapsgewijs voorzien van deze nieuwe tekstadvertenties. Meer daarover in de maandelijkse rapportages. Ben je nieuwsgierig wat dit voor jouw website of webshop kan doen? Vraag het ons vrijblijvend.

 

Kracht van mobiel

Aangezien de zoekmachine Google steeds meer (eigenlijk het meeste sinds kort) via mobiel geraadpleegd wordt, richt Google zich ook volledig op die mobiele gebruiker. Vandaar de uniforme advertentie lay-out voor desktop en mobiel bij de zoekresultaten. En door de extra ruimte in de tekstadvertenties (ETA) kun je je klant veelal al voldoende informatie geven zonder dat het daarbij strikt noodzakelijk is dat er doorgeklikt wordt naar je website. Met gebruik van een oproep extensie voor mobiel kan de klant ook nog eens direct met je bedrijf of organisatie bellen om contact te leggen. We zien dat hier steeds vaker gebruik van gemaakt wordt, laat die kans niet liggen is dan ook ons advies!

 

Shopping als specialisatie

Google Shopping krijgt een steeds belangrijkere positie binnen AdWords, het afgelopen jaar heeft dit onderdeel een groei van 30 procent gehad aldus Google. Adverteren op Google Shopping biedt eigenaars van webshops belangrijke voordelen, vooral het feit dat je product direct zichtbaar is voor een geïnteresseerde zoeker/ koper met een afbeelding plus prijs. De advertentie linkt direct naar het betreffende product. Om deze relatie te kunnen leggen moet er vanuit de webshop een feed met productinformatie ingesteld worden. Als deze techniek eenmaal functioneert wordt het assortiment dynamisch bijgehouden binnen de AdWords omgeving en kunnen wij de shopping campagnes verder optimaliseren.

 

Nieuwsgierig naar deze of andere shopping mogelijkheden? Heb je hulp nodig van een Google AdWords specialist? We horen het graag!

Jouke Bloem

Jouke Bloem

Jouke is projectmanager / online marketeer bij Lautenbag Reclame. hij blogt over actuele onderwerpen in de internetmarketing wereld.