Het verschil tussen Google AdWords en Google Ads | Lautenbag Reclame
 

Het verschil tussen Google AdWords en Google Ads

google adwords ads

Het verschil tussen Google AdWords en Google Ads

In 2000 werden de eerste advertenties verspreid via de Google-zoekresultaten, mogelijk gemaakt dankzij Google AdWords. In juni 2018 is Google Ads geïntroduceerd als vervanger van Google AdWords. Het DoubleClick platform valt vanaf nu ook onder Google Ads. Wat zijn verder dan de verschillen ten opzichte van het oude Google AdWords

 

Google zelf geeft aan dat de wijziging nodig is om de producten voor adverteerders en publishers simpeler en toegankelijker te maken. Dit geldt voornamelijk voor kleine organisaties tot grote bedrijven, de grote multinationals kunnen uit de voeten met het Google Marketing Platform en Google Ad Manager.

 

Smart campaigns voor kleine bedrijven

Smart campaigns (slimme campagnes) worden beschikbaar voor alle adverteerders, dus ook voor kleine ondernemingen. Om gebruik te kunnen maken van smart campaigns hoef je geen uitgebreide marketingafdeling te hebben; je kunt er zelfs mee werken zonder dat je een website hebt. De Smart campaigns worden automatisch ingesteld voor nieuwe Google Ads gebruikers, wat betekent dat campagnes bijna volledig geautomatiseerd zijn. Ze worden gebaseerd op het product of de dienst dat je aanbiedt en op het doel dat je instelt.

 

Vervolgens worden de Smart campaigns op alle Google-kanalen vertoond. Je kunt geen kanalen uitsluiten. Daarnaast is de targeting ook geautomatiseerd. De juiste doelgroep wordt gekozen op basis van machine learning, waarbij rekening wordt gehouden met signalen als locatie en gedrag. Tot slot ontvang je regelmatig een rapportage.

 

De verwachting is dat Smart campaigns einde van het jaar wereldwijd te gebruiken zijn.

 

Image Picker en automatische landingspagina’s

Later dit jaar staan er nog twee zaken op de planning, namelijk de Image Picker en automatische landingspagina’s. Hiermee kun je gemakkelijk display-advertenties aanmaken, welke op andere websites of in apps worden getoond. Voor bedrijven die geen website hebben, zal Google daarnaast automatische landingspagina’s verzorgen. Dit alles wordt vervolgens ook geoptimaliseerd en je ontvangt rapportages.

 

URL-wijzigingen

– Productinterface: adwords.google.com wordt ads.google.com.
– Helpcentrum: support.google.com/adwords wordt support.google.com/google-ads.

 

Nieuwsgierig en op zoek naar meer informatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.