Offline-marketing anno nu

Blog-offline-marketing_2

Offline-marketing anno nu

Als ik na mijn werk thuis ben kijk ik eerst even wat het nieuwsoverzicht op mijn Facebook te melden heeft. Tussen de persoonlijke berichten passeert een advertentie van mijn favoriete kledingmerk waarop een leuke winterjas te zien is. Ik klik op de advertentie om te zien wat ze nog meer in hun webshop aanbieden. Daarna check ik mijn email en zie tussen de nieuwsbrieven van school en sportclubjes een nieuwsbrief van een leuke bloemenshop waar ik wel eens een bloemetje besteld heb. Misschien staat er nu ook wel een mooi boeket tussen die ik kan bestellen voor een vriendin die bijna jarig is. Nog even verder surfen op internet en zie ik daar in een advertentie de wasmachine staan waar ik laatst ook al naar gekeken had… toeval?

 

Bedrijven zetten veelvuldig in op online-marketing om hun doelgroep te benaderen. Een responsive website is anno 2016 zeker een must. Digitale nieuwsbrieven, re-marketing, social media, AdWords, ga zo maar door. Er zijn vele mogelijkheden om via online-marketing je doelgroep te bereiken. Online-marketing is zeer effectief en daarbij ook nog eens populair vanwege het meetbare karakter.

 

Maar hoe zit het eigenlijk met offline-marketing? Wat zijn de voordelen van offline-marketing en hoe kan je het beste met offline-marketing je doelgroep bereiken?

 

Wat is in dit digitale tijdperk de rol van offline-marketing?

Branding via offline kanalen zoals radiocommercials, vakbladen, vlaggen, billboards, beurzen, huis-aan-huis bladen en evenementen, het is vandaag de dag nog steeds aan de orde en heeft zeker voordelen die je in dit digitale tijdperk niet moet onderschatten.

 

Voordelen van offline-marketing:

  • Het is bijzonder om echt benaderd te worden
    Een persoonlijk geadresseerde nieuwsbrief, uitnodiging of flyer (iemand heeft de moeite genomen om dit persoonlijk aan jou te adresseren. Je voelt je hierdoor belangrijk en bijzonder).
  • Face-to-face reclame
    Denk hierbij aan een schoonheidsspecialiste die, beginnend bij vrienden en familie, een steeds grotere doelgroep aantrekt door positieve face-to-face reclame over bijvoorbeeld de nieuwste technieken die ze gebruikt en de effecten die ze hiermee behaald.
  • Met offline marketing kan je een echte merkbeleving neerzetten
    Denk aan een kok die een kookdemonstratie geeft in de nabijgelegen supermarkt en ter plekke een gerecht van een bepaald merk maakt aangevuld met verse producten uit de winkel. Diverse zintuigen: reuk, gehoor, smaak, gevoel worden hierbij geprikkeld. De consument kan ondertussen zien hoe een kok het product klaarmaakt en tips krijgen over de bereiding hiervan.
  • Offline campagnes zijn concreet, begrijpelijk en te laten zien voor de klant
    Het is niet meer alleen een webshop die online staat maar door het inzetten van offline promotiemiddelen wordt die webshop ineens tastbaar/begrijpelijk en wordt de afstand verkleint tot de klanten.
  • Met offline-marketing bereik je de doelgroep die je online niet kan bereiken
    Door huis-aan-huis bladen, radiocommercials, vlaggen, billboards bereik je de doelgroep die je online niet hebt kunnen benaderen; zoals ouderen of potentiële klanten uit een bepaalde branche die online minder actief zijn.


Eén + één = twee

Een combinatie van online-en offline-marketing is de meest doeltreffende manier om de boodschap naar potentiële klanten over te brengen. Hoe vaker de doelgroep de boodschap via diverse kanalen (online en offline) te zien krijgt des te effectiever de boodschap overgebracht kan worden. Online-en offline-marketing, in een goede combinatie, kunnen elkaar aanvullen en versterken en dat werpt zijn vruchten af!

 

Hieronder een aantal voorbeelden:

  • Door tastbare gadgets/relatiegeschenken te laten bedrukken zoals pennen, agenda’s, USB-sticks, reclameclips te voorzien van logo en url van je website bereik je met offline-marketing je doelgroep die je online probeert vast te houden.
  • Door een flyer te sturen naar je vaste klanten met de nieuwste producten er op breng je opnieuw je webshop onder de aandacht.
  • Door op een beurs een leuke gadget te geven aan elke bezoeker die bij de stand online een contactformulier invult om zo contactgegevens te verzamelen voor toekomstige campagnes.

 

Neem bij het opstarten van een campagne onderstaande punten in gedachte:

  • Wat wil je bereiken, waar bevind je doelgroep zich en welke kanalen zetten we in (online en offline) om de doelgroep zo goed mogelijk te bereiken.
  • Online-marketing wordt begrijpelijk/concreet door offline-marketing. Zorg dat de online en offline middelen die je gebruikt een eenduidig beeld uitstralen en op elkaar afgestemd zijn. Door herhaling van de boodschap en uitstraling/huisstijl raakt men
    vertrouwd met het bedrijf, merk en/of product. En dat ervaart de potentiële klant als prettig en vertrouwd. Herhaal-marketing heeft een hele grote invloed op een bedrijf, merk en/of product.

 

Samengevat: offline-marketing heeft in dit digitale tijdperk nog steeds niet zijn kracht verloren. Integendeel, met een campagne waarbij de juiste kanalen worden ingezet (online en offline) kan je de boodschap maximaal op de doelgroep overbrengen en zo de concurrent een stapje voorblijven.

 

Nieuwsgierig geworden wat de kracht van online-en offline-marketing is voor jouw bedrijf, merk en/of product? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie, dan vertellen we je graag meer.

Thirsa de Jager

Thirsa de Jager

Thirsa is grafisch ontwerper bij Lautenbag Reclame. Ze blogt over actuele onderwerpen in de offline en online designwereld.



Deel dit bericht