Staat de cappuccino klaar in jouw webshop?
 

Staat de cappuccino klaar in jouw webshop?

Staat de cappuccino klaar in jouw webshop?

Staat de cappuccino klaar in jouw webshop?

Persoonlijk contact staat bij veel winkeliers hoog in het vaandel. Buiten op de stoep een welkomsbord, de logovlaggen wapperen aan de gevel. Bij binnenkomst van de winkel word je binnen 30 seconden opgemerkt en vriendelijk begroet door één van de adviseurs. Terwijl jij een tweede paar schoenen aan het passen bent word je gevraagd of je zin hebt in een verse cappuccino.

 

Kortom, de beleving is groot in deze winkel. Maar hoe vertaal je deze beleving door in je webshop? Hoe zorg je ervoor dat de bezoeker zich op zijn gemak voelt? Vindt hij wat hij zoekt en hoe wordt hij een klant?

 

Ik denk dat de focus de komende tijd meer op “klantbeleving” ligt dan ooit te voren. De tijd van stuntprijzen is voorbij. De klant wil dat stukje extra. Het advies, de cappuccino en een vriendelijke glimlach.

 

Online is het de kunst om de bezoeker bij de hand te nemen en deze zo naar het juiste product te loodsen. Dit proces is afhankelijk van verschillende factoren. Hieronder mijn top 3.

 

1. Content marketing

Waar een aantal jaar terug nog vraagtekens werden gezet bij de term “content marketing” is het nu een must om je content goed op orde te hebben. Unieke en relevante content zijn hierin bepalend. Je wilt immers dat de bezoeker precies vindt wat hij zoekt. Daarnaast is het zo dat ook Google steeds meer waarde hecht aan unieke en relevante content. Een goede manier om voor meer beleving te zorgen is bijvoorbeeld (gast) bloggen. Op deze manier kun je d.m.v. een blogpost of een vlog de potentiële klant enthousiasmeren voor een product of dienst.

 

Daarnaast worden klanten reviews steeds belangrijker. Het is van groot belang dat mensen tevreden zijn over hun aankoop proces. Het moment van oriënteren tot het uiteindelijk ontvangen van het product. Ook Google hecht waarde aan reviews van klanten en laat deze resultaten dan ook weer in het zoek overzicht terugkomen. Het is bewezen dat men eerder op een link in het overzicht klikt met (positieve) reviews dan op een resultaat zonder reviews.

Positieve reviews in Google zoekresultaten

 

2. Persoonlijk contact

In een fysieke winkel heb je veel persoonlijk contact met je klanten. Dat begint al bij de begroeting bij binnenkomst. Het begeleiden van het verkoop proces t/m het afrekenen.
Bij een webshop is het toch anders. Een bezoeker kan op verschillende manieren binnen komen. Via social media of een AdWords advertentie op de home pagina? Of misschien wel direct op een product pagina. En dan heb je ook nog niet eens de mogelijkheid om de klant persoonlijk te begeleiden. Althans niet zoals we gewent zijn. Juist daarom is het zo belangrijk dat de bezoeker vindt wat hij zoekt.

 

Ik denk dat het steeds belangrijker wordt dat bezoekers direct contact op kunnen nemen. En dat ze ook weten met wie ze contact opnemen. En dan bedoel ik niet het oude bekende contactformulier, maar bv een live chat. Of Social custom care. Direct contact via Whatsapp of Facebook Messenger. Je webshop bezoeker zit immers ook op Facebook en appt waarschijnlijk net als jij en ik. Waarom zou je iemand verplichten om via een contactformulier of mail contact met jou op te nemen als het ook via zijn eigen vertrouwde omgeving kan.

 

3. Mobiel is de norm

Nog niet zo lang geleden was een responsive website een pre. Het is nu anno 2016 zeker een must! Ik denk zelfs dat alleen een responsive webshop nog niet genoeg is. Een responsive website kijkt naar de resolutie van het scherm en zal op basis daarvan de content positioneren. Voor veel websites is dit prima. Alleen denk ik dat een webshop meer aandacht vraagt. Een webshop heeft veel verschillende pagina’s en processen. Bv Product zoeken, Producten vergelijken, Klanten login en Afrekenen. Waar responsive websdesign de positie van componenten op je site bepaald gaat Adaptive webdesign een stapje verder. Aan de hand van schermresolutie, locatie of tijd kun je de content aanpassen. De gebruikerservaring bepaalt of je bezoeker blijft, weg gaat en wel of niet terug komt.

 

 

Kort samen gevat denk ik dat de focus dit jaar vooral op online klantbeleving zal liggen om bestaande en nieuwe klanten aan je webshop te binden. Alleen met lage prijzen kom je er niet meer. De bezoeker van nu verwacht meer van jou en je shop.

 

Staat de cappuccino al klaar in jouw webshop? Neem vrijblijvend contact met ons op om te kijken hoe jij het verschil kan maken tegenover je concurrenten.